۱۳۹۱ شهریور ۲۴, جمعه


حسن داعی الاسلام کیست؟

به قلم دانیل لوبان،۱۷ نوامبر ۲۰۰۹

در مطلب قبلی به حسن داعی الاسلام اشاره کردم -مردی که او را در مرکز بحثهای اخیر پیرامون نایاک می بینیم- حسن داعی به گفته چندین منبع با مجاهدین خلق، گروه تروریستی که وزارت امور خارجه آمریکا آن رادر فهرست گروههای تروریستی قرار داده، مرتبط است. گروهی که ارتباطات نزدیک با رژیم صدام حسین داشت.

جنیفر روبین در یادداشتی در مجله کامنتری نه تنها به این مدعا بدبین است بلکه من را متهم کرده که وارد بازی تخریب چهره دست چپی ها شده ام. با وجود آنکه لحن عمومی جنیفر را لحنی عصبی می بینم اما فکر میکنم خواسته او برای این که من جزییات بیشتری برای پشتیبانی از این ادعا ارائه بدهم درخواست معقولی است. به همین علت اظهارات چند نفر، از جمله گفته های اعضای سابق مجاهدین خلق را در اینجا نقل میکنم که همگی به نقش داعی الاسلام در این گروه اشاره می کنند.

به نظر من این گفته ها نشان می دهد که شک و تردید در مورد روابط داعی الاسلام با مجاهدین بی پایه نیست و بر اساس منطق و شواهد است.

مسعود خدابنده عضو سابق مجاهدین خلق که در حال حاضر از کارشناسان مطرح و از منتقدان این گروه است می گوید:

«بدون هیچ تردیدی می توانم بگویم که حسن داعی الاسلام عضو چیزی است که ما آن را فرقه رجوی می نامیم. روی همین اصل حسن داعی مطیع رهبری رجوی است و اقدامی نخواهد کرد که به نوعی با نیازها و التزامات آنها تناقض داشته باشه و قطعا بدون اطلاع یا رضایت و موافقت آنها نخواهد بود (حالا اگر نخواهیم بگوییم که عملا دستور می گیرد). عبارت «عضو» نوع رابطه داعی را با رجوی ها مشخص می کند. مجاهد ها هم مثل اعضای القاعده کارت عضویت برای اعضایشان صادر نمی کنند. اما من بسیار شک دارم که مجاهدین روزی عضویت او را تکذیب کنند. همانطور که هیچگاه رد نکردند که علیرضا جعفر زاده عضو این گروه است. نوشته های داعی الاسلام در وب سایت مجاهدین دیده می شود. مجاهدین نوشته های کسی را منتشر نمی کنند جز آنها که در چارچوب قیدها و دستورات سازمانی باشد.»

محمد حسن سبحانی عضو بلند پایه سابق مجاهدین که به دلیل سرپیچی از سیاستهای رسمی مجاهدین مدت ۸ سال در زندان انفرادی بوده و نهایتا به نیروهای امنیتی صدام تحویل داده می شود، می گوید:


«حسن داعی الاسلام که عضو سازمان مجاهدین ( فرقه رجوی) به حساب می آید مدت زمان طولانی مورد انتقاد شدید مسعود رجوی رهبر فرقه بود چرا که حسن داعی حاضر نبود آمریکا را ترک کند و به فرقه که در آن زمان تحت حکومت صدام حسین در عراق بود بپیوندد. اما اکنون و تحت شرایط جدید که باقی مانده های فرقه رجوی پس از سقوط صدام حسین به کشورهای غربی آمده اند، موقعیت اجتماعی حسن و توانایی اش در تکلم به زبان انگلیسی توجه رجوی را جلب کرده است. به نظر می آید که که او نفر بعدی است که در نوبت است تا برای منافع گروه از او استفاده شود.» ( برگرفته از مقاله ای که سال ۲۰۰۷ به قلم سبحانی نوشته شد. در این مطلب شرح کاملی از ارتباط و همکاری عمیق خانواده داعی الاسلام با مجاهدین داده شده است. حسین برادر داعی الاسلام و فاطمه خواهر او از اعضای کادر رهبری مجاهدین بودند.)

مهدی نوربخش استاد روابط بین الملل در دانشگاه هریسبورگ می گوید:

«من حسن داعی الاسلام را از نزدیک و به طور شخصی می شناسم. او روزنامه نگار نیست بلکه تاجر عطر است. او یک عضو سابق مجاهدین است که برای سالها منتقد سازمان بود. چندین سال در اروپا زندگی می کرد تا اینکه به آمریکا و به فنیکس آریزونا امد. دوباره مجاهدین او را جذب کردند و در حال حاضر در طرح و دفاع از مواضع سازمان تروریستی اش فعال است. کسانی که او را می شناسند به خوبی می دانند که تعهد و التزام او به مجاهدین عملی فرصت طلبانه است.»

افراد مطلع دیگری هم به طور خصوصی با من در مورد پیوندهای داعی الاسلام با مجاهدین صحبت کرده اند، اگر کس دیگری مایل است اطلاعات بیشتری را در این مورد در اختیار عموم بگذارد با من تماس بگیرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سابقه مجاهدین خلق، شرح وزارت امور خارجه آمریکا از این گروه را در صفحه تروریسم ببینید. دیده بان حقوق بشر هم سال ۲۰۰۵ گزارشی در مورد جزئیات سوابق گروه در شکنجه و زندان انفرادی اعضای ناراضی آن منتشر کرد.

مجاهدین گروه شبه نظامی بود که با ایدئولوژی ترکیبی از اسلام و مارکسیسم تاسیس شد. گروه امروزه مکررا به عنوان نوعی کالت ( فرقه) توصیف می شود که بر اساس کیش شخصیت محوری شکل گرفته و تحت رهبری مریم رجوی است .

وزارت امور خارجه می گوید که اعضا متعهد میشوند که پیمان طلاق ابدی ببندند و در مراسم هفتگی (غسل ایدئولوژیک هفتگی) شرکت کنند. همچنین گزارش شده که کودکان در سنین نوجوانی از والدینشان جدا می شدند. بعد از آنکه در سال ۲۰۰۳ رجوی در فرانسه به ظن توطئه تروریستی بازداشت شد اعضای مجاهدین خلق در سراسر اروپا اعتراض و خودسوزی کردند و دو نفر در جریان این خودسوزی ها جان باختند.

دشمنی و نفرت این گروه از جمهوری اسلامی منجر شد که با صدام حسین ائتلاف کرده و متحد شوند و همراه با طرف عراقی در جنگ سالهای دهه ۱۹۸۰ ایران و عراق مقابل ایران بجنگند.

بدنبال جنگ خلیج فارس گزارش شد که مجاهدین با گارد ریاست جمهوری عراق در سرکوب خونین شیعیان عراق و کردهایی که علیه رژیم صدام قیام کرده بودند همکاری می کردند. بر اساس آنچه در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده گزارشهای رسانه ها می گوید که مریم رجوی رهبر مجاهدین اعضا را تشویق می کرد که کردها را با تانک زیر بگیرند.

اتحاد گروه با صدام به طور گسترده ای با نفرت و تحقیر عموم جامعه ایرانی همراه شد و این حس تا به امروز هم باقی مانده است.

با این وجود موضع نظامی ضد ایرانی این گروه، محبوب جنگ طلبان در واشنگتن است. برخی از آنها -شاخص ترین شان تام تانکردو نماینده جمهوری خواه از ایالت کلورادو- سال ۲۰۰۵ در کنفرانسی در حمایت از این گروه شرکت کرد. همان سال شاهد تاسیس کمیته سیاست ایران بودیم که طرفدار مجاهدین است و ریاست آن با ریموند تانتر از موسسه سیاستهای خاور نزدیک واشنگتن (WINEP) است.

طرفداران نو محافظه کار مجاهدین برای خروج نام این گروه از فهرست تروریستی از سال ۱۹۹۷ فشار می آورند.

طنز ماجرا اینجاست که با وجود تمام ادعاهای بی اساسی که جنگ طلبان، زمانی که به دنبال جنگ عراق بودند از ارتباط صدام با گروه های تروریستی مطرح می کردند، اینک از یک گروه تروریستی که احتمالا نزدیکترین ارتباط را با صدام داشته حمایت می کنند.

به نظر می آید نو محافظه کاران که با داعی الاسلام در یک بستر افتاده اند ممکن است توضیحی داشته باشند. اگر داعی الاسلام حقیقتا یک عضو عملیاتی مجاهدین باشد -چنانکه شواهد چنین تداعی میکند- دست کم میتوان گفت بسیار بعید به نظر می رسد که او داعیه دار جنبش دموکراسی و حقوق بشر در ایران باشد.

هیچ نظری موجود نیست: