۱۳۹۱ فروردین ۳۰, چهارشنبه

مجاهدین چه مشکلاتی دارند



متن زیر بی هیچ دخل و تصرفی به گزارش صدای آمریکا و به نقل از دیپلومات سازمان ملل و مقامات آمریکایی است:

http://www.voanews.com/persian/news/MEK_Iraq-2012-04-18-147886775.html

دولت آمريکا و سازمان ملل متحد در امر انتقال ساکنان اردوگاه اشرف در عراق دچار مشکل شده اند. بنا بگفته مارتين کوبلر، نماينده سازمان ملل در عراق، ساکنان اردوگاه اشرف در امر نقل و انتقالشان به اردوگاه جديد همکاری نميکنند. اما مشکل عمده پذيرش آنها توسط کشور سوم است؛ هيچ کشوری حاضر به پذيرش مجاهدين خلق نيست.


هنری ووستر، مدير دفتر امور ايران در وزارت خارجه آمريکا، می گويد: اگر هم نهايتاً گروه را از ليست خارج کنند، مجاهدين جايگزين دموکراتيکی نيست.


هنری ووستر می گويد: يکی از مشکلاتی که ما با مجاهدين خلق داريم اينست که به ديد ما آنها نماينده يک جنبش اصلاح طلب دموکراتيک در ايران نميتوانند باشند.

هنری ووستر نظر مدافعين آمريکايی مجاهدين را نظر شخصی آنها ميداند و ميگويد با توجه به کنترل غيردموکراتيکی که رهبران اين گروه بر اعضا دارند گروه نميتواند پيشقراول دموکراسی که آمريکا برای ايران در نظر دارد، قلمداد شوند.


اما مارتين کوبلر که بخشی از مسؤليت وی سر و سامان دادن به وضعيت مجاهدين اردوگاه اشرف در عراق است در مصاحبه ای با مجله فارن پاليسی در واشنگتن انتقادها را با اين استدلال که زمانی ۵۵۰۰ سرباز آمريکا در آن محل زندگی ميکردند، رد می کند و به حاميان مجاهدين توصيه ميکند دولتهای متبوع خود را تشويق کنند اعضای اردوگاه اشرف را بپذيرند، چرا که بنظر ميرسد هيچ کشوری علاقه ای به اينکار ندارد. حتی کنفرانسی که اوائل فروردين ماه امسال در ژنو بدين منظور برگزار شد، نتيجه مطلوبی نداد.

مشکل ديگری که آقای کوبلر با آن مواجه بوده مقاومت ساکنين اردوگاه اشرف در برابر انتقال به اردوگاه آزادی بود


اما چرا کشورها حاضر نيستند مجاهدين را بپذيرند؟ سکونت ٣۰ ساله آنها در اردوگاه اشرف آنها را از دنيا منزوی کرده است و اطلاعات واقعی و معتبر در مورد گذشته آنها و اينکه آيا واقعاً واجد شرايط پناهندگی ميشوند يا نه، در دست نيست. از طرف ديگر همين خبرهای جديد که ادعا می شود اعضای مجاهدين در داخل ايران از طرف اسراييل دست به حملات ميزنند، خود عاملی بازدارنده است.

هیچ نظری موجود نیست: