۱۳۹۱ مهر ۱, شنبه

خروج مجاهدین خلق از لیست گروههای تروریستی به چه معناست و چرا در این زمان صورت می‌گیرد؟



لینک به منبع وبگاه آلفرد


سازمان مجاهدین خلق ایران از سال ۱۹۹۷ در لیست سازمانها و گروههای تروریستی بین المللی که وزات خارجه آمریکا همه ساله آن را منتشر میکند، قرار گرفت. پس از گذشت ۱۵ سال از آن زمان، امروز خبرگزاری های معتبر بین المللی خبر داده اند که وزارت خارجه آمریکا تصمیم گرفته است که در روزهای آینده این گروه را از لیست مذکور خارج کند. اما این خروج به چه معناست و چه پیامدهایی در پی خواهد داشت؟ و اینکه چرا در شرایط کنونی و در این زمان به خصوص اعلام میشود؟


مقدمه:


مجاهدین خلق یکی از گروههای موثر در سرنگونی رژیم پهلوی بود و رهبران و اعضای آن ابتدا به شدت از خمینی حمایت میکردند (مراجعه به اینجا). اما بعد از آنکه خمینی حاضر نشد که آنها را در قدرت شریک کند و با نامزدی مسعود رجوی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۵۸ مخالفت کرد، به تدریج با خمینی اختلاف پیدا کردند تا اینکه در سال ۶۰ عملا به مبارزه مسلحانه با رژیم متوسل شدند و بسیاری از مقام‌های آن را ترور کردند. پس از چندی در نتیجه فشارهای زیاد جمهوری اسلامی و سرکوب گسترده اعضای مجاهدین، بسیاری از آنها مجبور به خروج از ایران شدند. مسعود رجوی ابتدا به فرانسه فرار و در آنجا تلاش کرد که به فعالیت بر ضد رژیم بپردازد اما دولت فرانسه حاضر نبود به آنها اجازه استفاده از خاک خود به عنوان یک کمپ نظامی برای برنامه ریزی ترور و کشتار را بدهد. لذا مجاهدین مجبور شدند به دامان صدام حسین پناه ببرند؛ صدامی که در آن زمان به ایران حمله کرده و هزاران جوان ایرانی را در نتیجه عطش قدرت و کشورگشایی خود، به خاک و خون کشیده بود، صدام حسین استقبال جانانه‌ای از مجاهدین کرد و منطقه‌ای بزرگ در نزدیکی مرز با ایران را در اختیار آنها قرار داد و کمک‌های مالی و تسلیحاتی بسیار زیادی به آنها نمود. مجاهدین هم این لطف صدام را جبران نمودند و مجهز به تانکها، نفربرها و تسلیحات نظامی ارتش بعث، در تابستان سال ۶۷ به چند استان غربی ایران یورش بردند به این خیال که میتوانند چند روزه تهران را فتح کنند! اما تاریخ سرنوشت دیگری برای آنها رقم زده بود. مجاهدین در آن جنگ شکست مفتضحانه‌ای متحمل و چنین هزار مجاهد خلقی کشته شدند!


سالها یکی پس از دیگری گذشت تا اینکه در سال ۱۹۹۷، دولت آمریکا از یک طرف به دلیل سابقه خراب مجاهدین خلق در ترور چندین آمریکایی در دوران سلطنت پهلوی (منبع)، ادامه توسل به روشهای خشونت آمیز و ترور در سالهای پس از انقلاب، همکاری با صدام حسین در سرکوب گسترده کردها و شیعیان عراق (منبع) و نیز تاکید رهبری سازمان بر ترور و اعمال فشار به جداشدگان از سازمان در خارج از کشور و از طرف دیگر به خیال خام بهبود رابطه با جمهوری اسلامی و دولت وقت که در آن زمان خاتمی هدایت آن را بر عهده داشت، اقدام به قرار دادن نام این سازمان در لیست سازمانها و گروههای تروریستی نمود. پس از این اقدام و به دلیل دشوار شدن شرایط برای کسب درآمد و کمک از دولت‌های خارجی، سخت تر شدن فعالیت در خارج از کشور و نیز پس از سال ۲۰۰۳ به دلیل اشغال عراق توسط آمریکا، سرنگونی صدام حسین و خلع سلاح مجاهدین مستقر در اشرف به وسیله آمریکا، عملا سازمان نتوانست کار چندانی بر ضد رژیم انجام دهد و فعالیت‌های آنها تنها به افشاگری چند مورد از فعالیت‌های هسته‌ای حکومت و البته ساخت برنامه‌های طنز و پخش آن در شبکه تلویزیونی مجاهد (سیمای آزادی) محدود شد.


به صفحه وبلاگ گاه نوشته های آلفرد در فیسبوک بپیوندید تا از پستهای جدید از طریق فیسبوک مطلع شوید.


اصل مطلب:


نوشتن مقدمه بالا برای درک بهتر موضوع و پاسخ به سوالات مطرح شده لازم بود. اما اصل ماجرا. مجاهدین خلق با خرج پولهای بادآورده فراوان در آمریکا و اروپا به دنبال خروج از لیست سازمانهای تروریستی بودند. در اروپا موفق شدند که به دادگاه شکایت کرده و پیروز شوند. اما در آمریکا علیرغم صرف پولهای هنگفت و لابی گری های گسترده در کنگره و یا در نزد مقامهای پرنفوذ دولتهای سابق (مراجعه به این مطلب) و نیز برخورداری از حمایت گسترده نئومحافظه کاران تندرو و جنگ طلب همچون بولتون، مایکل موکاسی و غیره، وزارت خارجه آمریکا از خارج کردن نام آنها از لیست خودداری کرد. اما از حدودا ۱ سال پیش، وزارت خارجه موافقت کرده بود که تنها در صورت خروج کامل مجاهدین از کمپ اشرف، خروج آنها از لیست تروریستی را مد نظر قرار خواهد داد. چهار روز پیش آخرین گروه از جمعیت حدودا ۳۰۰۰ نفری مجاهدین کمپ اشرف را ترک کردند و به پادگان سابق آمریکا در نزدیکی بغداد معروف به کمپ لیبرتی انتقال یافتند و در نتیجه عملا کمپ اشرف، تعطیل شد.


با تعطیل شدن کمپ اشرف و استقرار مجاهدین در کمپ لیبرتی و پناهنده شدن تدریجی آنها به کشورهای مختلف در گوشه‌های مختلف جهان، عملا سازمان مجاهدین خلق انسجام خود را از دست داده و امکان انجام عملیات و کار تخریبی را نخواهد داشت. هدف اصلی آمریکا از این انتقال هم دقیقا همین بود. از آنجاییکه این کمپ زیر نظر سازمان ملل قرار دارد و از سوی دیگر با توجه به نزدیکی کمپ به بغداد و نیز نزدیکی روابط دولت شیعه نوری المالکی با رژیم جمهوری اسلامی، عملا مجاهدین مستقر در لیبرتی قادر به انجام هیچ کار موثری نخواهند بود. علت اعلام این تصمیم مبنی بر خروج مجاهدین از لیست در حال حاضر و در این زمان به خصوص هم از یک طرف به منظور اعمال فشار به جمهوری اسلامی و از طرف دیگر به دلیل تلاش دموکراتها برای به دست گرفتن دست بالا در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میباشد. اوبامای دموکرات میخواهد با این اقدام نشان دهد که در اعمال فشار به جمهوری اسلامی جدی است تا در آستانه انتخابات، اندکی از فشار جمهوری خواهانی که مرتبا بر فشار بیشتر بر رژیم تاکید میکنند، بکاهد.


لذا به نظر من دلایل اصلی اقدام دولت آمریکا در خارج کردن نام مجاهدین از لیست سازمانهای تروریستی به شرح زیر میباشد:


۱- از بین رفتن انسجام و یکپارچگی سازمان و نیز از بین رفتن پتانسیل آن برای ارتکاب اعمال تروریستی در نتیجه تخلیه کامل کمپ اشرف و پناهنده شدن تدریجی اعضا به کشورهای مختلف.


۲- فراهم کردن بستر قانونی لازم برای پناهنده شدن اعضای مجاهدین به کشورهای مختلف از طریق حذف برچسب تروریستی گروه.

۳- عزم دولت آمریکا برای فشار مضاعف بر جمهوری اسلامی به دلیل پافشاری لجوجانه رژیم بر ادامه برنامه هسته‌ای جنجالی خود علیرغم تحریم‌های گسترده بین المللی.


۴- ژست سیاسی اوباما از حزب دموکرات در مقابل حزب رقیب در آستانه رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر.

هیچ نظری موجود نیست: